Eksperymenty odgrywają ważną rolę w procesie nauczania, jednak nie wszystkie można przedstawić na lekcjach. Stąd nasze ponowne zaproszenie i jak się później po rozmowie z Panem Mateuszem okazało, bardzo chętny powrót do naszej szkoły, którą bardzo chwali i ceni współpracę z naszymi dziećmi oraz kadrą pedagogiczną. Chemia i fizyka to przedmioty bardzo ciekawe, ale jednocześnie trudne dla wielu uczniów. Z myślą o promocji tych nauk Pan Mateusz w sposób przystępny i na wesoło zaprezentował nam prawa fizyczne i reakcje chemiczne w małej i dużej skali. Na tegorocznym pokazie dowiedzieliśmy się, na przykład czym jest prawo Bernoulliego, półkule magdeburskie oraz „duch w butelce”. Ten ostatni eksperyment trwał zaledwie kilka sekund, ale był niezwykle spektakularny, dlatego zarejestrowaliśmy go na filmie. Efekt doświadczenia oczywiście został w przystępny sposób omówiony i wszyscy już wiemy, że nie należy włączać, ani wyłączać światła, gdy istnieje podejrzenie nagromadzenia niebezpiecznych gazów w pomieszczeniu. Nasi uczniowie poznali również tajniki wykonania maty lewitującej, na której siedziały wybrane osoby i unosiły się w powietrzu oraz jak wykorzystać siłę rąk i wiedzę przy rozdzielaniu półkul magdeburskich. Chętni uczniowie nawet po zakończonym pokazie nie odpuścili i próbowali swoich sił. Ogromne zainteresowanie wzbudził, tzw. ”czajniczek zabójcy”, z którego dzięki wykorzystaniu podstawowych praw fizyko-chemicznych wypływały różne substancje. Niektórzy nawet pokusili się o ich wyjaśnienie, co świadczy, że nasi uczniowie posiadają wiedzę i wykazują się dużą dociekliwością przy wskazywaniu przyczyn oraz pojawiających się skutków. Najbardziej efektowne dla uczestników pokazu było zaprezentowanie w jaki sposób działa hel oraz trudno dostępny gaz uznawany za jego przeciwieństwo, na nasze struny głosowe. “Gadanie” prowadzącego zajęcia i chętnego uczestnika poruszyło całą publiczność i wzbudziło niekontrolowane wybuchy śmiechu.
Przy wykonywaniu eksperymentów Pan Mateusz za każdym razem instruował w jaki sposób bezpiecznie można je wykonać w mniejszej skali oraz udowadniał, że większość z nich wykorzystujemy w życiu codziennym.
Najlepszym dowodem na to, że zajęcia się podobały były podnoszone dłonie osób zgłaszających się do przeprowadzenia eksperymentów, gromkie brawa na ich zakończenie oraz entuzjazm wśród uczniów i nauczycieli.
W tym roku było dużo fizyki, co pokazało, że każda nauka przyrodnicza jest niesamowita. Złamaliśmy kolejny raz stereotyp, że nauka chemii i fizyki nie musi być nudna, a wręcz może być bardzo ciekawa. Głównym celem nauczyciela chemii, Pani Moniki Jankowiak, która była organizatorem pokazu w szkole było zaszczepienie wśród uczniów zainteresowania przedmiotami przyrodniczymi i chęcią eksperymentowania, co się chyba udało.
Uczniowie byli zachwyceni tym spotkaniem. Dzięki niemu utwierdzili się w przekonaniu, że chemia i fizyka są niesamowite oraz że można się uczyć i jednocześnie dobrze bawić.
M. J.
 



Galeria zdjęć: